EXPO 2010 w Szanghaju w Chinach, trwa w tym roku od 1 maja do 31 października, a tematem przewodnim jest „Lepsze miasto, lepsze życie.” Zamierza nakierowywać uwagę opinii publicznej na problemy związane z postępującą urbanizacją i starać się szukać nowych rozwiązań. Temat Expo podkreśla pragnienie ludzkości do prowadzenia lepszego życia w miastach przyszłości – w roku 1800, w miastach żyło 2 procent światowej populacji, w 1950 roku było to 29 procent, a według danych szacunkowych Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2010r. miasta zamieszkuje 55% ogółu ludności. Na EXPO, Estonia prezentuje się jako niewielki innowacyjny kraj nordycki, który pragnie pomagać ludziom osiągnąć lepsze rozwiązania przez poprawę warunków życia i kreatywność. Organizatorem udziału Estonii w EXPO 2010 jest Enterprise Estonia.
Erki Peegel, który w Enterprise Estonia pełni funkcję dyrektora ds. marketingu i komunikacji informuje, że Estonia przedstawi interaktywny pawilon (na ok.1000 m kw.), który będzie wzywał ludzi do udziału w inicjatywie mającej na celu „ocalić” miasta. „W pawilonie będzie można wypowiedzieć się na temat urbanizacji. Będzie zachęcał wszystkich odwiedzających do skupienia uwagi na tematach związanych z coraz większym rozprzestrzenianiem się miast i szukaniu rozwiązań z tym powiązanych.
Estoński pawilon będzie atrakcyjny między innymi dzięki jasnym strojom ludowym, w odróżnieniu od innych pawilonów nordyckich (fiński, szwedzki, duński i norweski), oraz ich skromniejszej kolorystyki.
Estońska flaga na dachu pawilonu będzie powiewała na Google Earth. Wewnętrzna instalacja artystyczna przedstawi możliwości uczestnika. W całym pawilonie porozmieszczano gigantyczne skarbonki, które zapełnią się świetnymi pomysłami odwiedzających, na temat ulepszania miast.
„Na wielkim ekranie w pawilonie zaprezentuje się zwiedzającym, jak wygląda najlepsze miasto na świecie”, mówi Peegel.
Dodaje, że „W ciągu ostatnich kilku lat odnotowano większą intensywność myślenia ukierunkowanego na społeczeństwo. Na całym świecie ten wyższy poziom asocjacji wynika z chęci zrobienia czegoś, co uczyni środowisko, w którym się żyje, lepszym. Sieć społeczeństwa zostaje ulepszona dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym – Internet, telefonię internetową – aplikację Skype, która rozwija się w Estonii i coraz większym zasięgiem obejmuje stolicę Estonii, Tallinn.”
Centrum globalnej debaty
Peegel zaznacza, że Estonia stosuje w praktyce szereg inicjatyw, którymi warto podzielić się ze ogółem. Przypomnij sobie kampanię „Let’s Do It” z 2008 r., kiedy 50.000 wolontariuszy wzięło udział w ogólnonarodowej walce z zanieczyszczeniem. Cenne doświadczenia zostały udostępnione na arenie międzynarodowej – podobne działania zostały przeprowadzone w Indiach, Włoszech, Portugalii, Słowenii i Rumunii oraz wśród innych krajów. W 2009 r. zapoczątkowano burzę mózgów na temat sposobów poprawy zarządzania społeczeństwem i ulepszenia funkcjonowania w nim – Była to cenna wymiana doświadczeń, która zaszczepiała w ludziach wiarę w siebie i zapoczątkowała wiele nowych inicjatyw.
„Centrum estońskiego pawilonu dla globalnej synergii jest portal o nazwie SAVECITY.ORG. Ma służyć gromadzeniu dobrych myśli, pomysłów i rozsyłaniu je do różnych miast. Pomysły i rozwiązania zostaną opublikowane na portalu w celu wymiany i rozwoju doświadczeń. Na przykład, miasto borykające się z problemem śmieci pozostawionych na ulicach może nauczyć się czegoś z pozytywnych doświadczeń innego obszaru miejskiego,” wyjaśnia Peegel.
„SAVECITY.ORG to także sposób komunikowania się dla tych, którzy nie mogą dotrzeć do Szanghaju, aby wypowiedzieć się osobiście w kwestiach dotyczących ich rodzinnych oraz innych miast. Jednocześnie pozwala odwiedzającym komunikować się, wymieniać spostrzeżenia. Portal oferuje forum uporządkowane tematycznie i według miast, na którym odwiedzający mogą kontaktować się ze sobą i wymieniać komentarzami,” dodaje Peegel.
„Jednym z głównych celów portalu jest wykorzystanie korzystnego nastawienia społeczności do poprawy sytuacji w miastach w różnych częściach świata. Część interfejsu koncentruje się na oferowaniu środków w zakresie tworzenia i skutecznego zarządzania osobami zaangażowanymi na całym świecie – ludźmi, którzy zachowają te wirtualne miasta aktywnymi nawet po zakończeniu EXPO w październiku 2010 roku.”
Wzrost zainteresowania Estonią
„EXPO to nie są targi handlowe, to wydarzenie prezentujące różne kraje. Nie będzie kładło zbyt dużego nacisku na to, co ktoś ma do zaoferowania. Estończycy jednak wybudowali niewielką salę konferencyjną, w której uniwersytety lub konkretne firmy, mogą szukać klientów i partnerów biznesowych,” wyjaśnia Peegel.
Koncepcja estońskiego pawilonu na EXPO 2010 została stworzona przez zespół z agencji Identity, zastosowano rozwiązania architektoniczne firmy AET-Arhitektid, a wystrój wnętrz pawilon zawdzięcza firmie Ruumilabor. Cele, jakie wyznaczył sobie pawilon Estonii na tej Światowej Wystawie to: zainteresowanie gości podróżowaniem do Estonii; wzbudzenie zainteresowania Estonią jako miejscem, gdzie można robić interesy lub uczyć się; organizowanie imprez na zamkniętej powierzchni pawilonu (aby rozwinąć relacje handlowe, kulturalne, edukacyjne oraz inn); ogólne zaprezentowanie Estonii na arenie międzynarodowej.
Według Peegla Estonia ma szansę wyróżnić się spośród innych pawilonów dzięki odmiennej formie, a po zakończeniu tego wydarzenia również swoją treścią. „Zamierzamy zaprezentować ludziom naszą obecność poprzez zaskakujący efekt. Następnie, praca zespołu skupi się na pokierowanie ludźmi, zachęceniu ich do poszukiwania w Estonii możliwości kulturalnych, edukacyjnych i turystycznych oraz przemienić wstępne zainteresowanie w realne kontakty biznesowe.”
„WORLD EXPO 2010 to najlepsza okazja dla estońskich firm innowacyjnych oraz instytucji na nawiązanie kontaktów z szybko rozwijającą się Azją. Różnorodne stowarzyszenia biznesowe i profesjonalne – oraz tzw. organizacje parasolowe (NUO) wyraziło zainteresowanie uczestnictwem w tzw. „strefie warsztatów zamkniętych” (dla VIP-ów). Liczne imprezy zostały zaplanowane już wcześniej. Najbardziej aktywny jest sektor logistyczny oraz tranzytowy, pełen klarownych planów gospodarczych wobec Chin. Zaplanowano cykl imprez na czerwiec oraz jesień. Na początku maja na terenie pawilonu otwarto wystawę poświęconą tematycznie sektorowi IT oraz został przeprowadzony cykl seminariów przez Centrum Informatyki i Telekomunikacji (ITL) (Centre for Information Technology and Telecommunications Union (ITL)) oraz Miasto Tallinn. Pod koniec maja przedstawiono imprezy sektoru turystycznego. Jako uzupełnienie wydarzeń czerwcowych poświęconych sektorowi tranzytowemu, odbyło się również seminarium, w którym brali udział naukowcy z Parków Nauki Tehnopol z Tallina oraz z Tartu.
Erki Peegel wyjaśnia, że EXPO stanowi ogromną szansę na nawiązanie bezpośrednich kontaktów z głównymi partnerami zagranicznymi. „Firmy i organizacje biznesowe same muszą wyznaczyć sobie konkretne cele i skupić się na nich, a ja wiem, że wiele z nich już swoje cele ma. Estonia, poprzez swój pawilon na wystawie EXPO, oferuje niepowtarzalną okazję do zbudowania znaczących kontaktów z jednym z najszybciej rozwijających się krajów na świecie. Można powiedzieć, że EXPO przez te sześć miesięcy jest globalnym miejscem spotkań. Uważam, że EXPO stanowi inspirację dla firm oraz osób aktywnych.
„Grupa biorąca udział w przedsięwzięciu, jakim jest uczestnictwo Estonii w EXPO składało się z pięciu członków. Było to uzupełnienie ciężkiej pracy, jaką w ciągu ostatnich lat wykonało konsorcjum ‘savecity.org’ (AET Architects, Ruumilabor i Identity). Od samego początku EXPO 2010 – 1 maja – w estońskim pawilonie pracowało każdego dnia 21 osób, tj. osoby przygotowujące zabudowę stoisk, specjaliści IT itd. Pochodzili z Chin i z Estonii.”
EXPO spodziewa się odwiedzin 70-80 milionów osób w ciągu sześciu miesięcy trwania tego wydarzenia, pawilon Estoński natomiast oczekuje około 2-2,5 mln gości. Udział w tej światowej wystawie będzie kosztować Estonię ok. 60 mln koron.
Sprzyjające okoliczności dla sektora IT
Estońskie przedsiębiorstwa IT oraz przedstawiciele Miasta Tallinna zaprezentowali podczas seminarium w pawilonie Estońskim na EXPO 2010 krajowe e-rozwiązania.
Taavi Kotka, prezes Estońskiego Stowarzyszenia Technologii Informacji i Telekomunikacji (the Estonian Association of Information Technology and Telecommunications), i przewodniczący zarządu Webmedia mówi, że EXPO 2010 jest dobrą okazją do promowania różnorodnych e-rozwiązań. „Chińczycy chcą wdrożyć i rozwijać różne e-usługi w wielu dziedzinach, a doświadczenia Estonii i jej postęp okazały się zaskoczeniem dla wielu z nich”, powiedział Kotka. „Wierzę, że spotkania biznesowe oraz istotne wsparcie mediów, jakie obserwowaliśmy, zaowocują faktyczną współpracą.”
Jiang Yiqun, wiceszef ds. Ekonomii i IT Miasta Pekin powiedział, że był pod wrażeniem e-rozwiązań stosowanych w Tallinie, w szczególności biletem ID i kompleksową strategią dotyczącą rozwoju e-usług. Yang Genxing, przewodniczący związku firm z Szanghaju, produkujących oprogramowania, który przedstawił prezentację powiedział, że ze względu na ich klasę, innowacyjność rozwiązań, takich jak e-szkoły i m-parking zasługują realizację również w Chinach.
Według Marii Alajõe, członkini zarządu Enterprise Estonia i organizatora udziału Estonii w EXPO 2010, seminaria wykazały, że przedsiębiorcy nawiążą produktywne kontakty dzięki własnej aktywności na EXPO. „To co oferujemy w estońskim pawilonie to sprzyjające okoliczności dla przedsiębiorców do organizacji wszelakich imprez; bardzo dobrze, że wykorzystali je w odpowiedni sposób”, dodała Alajõe.
Źródło: Pierwotnie opublikowany w Magazynie Business Estonia.